
مقدمه
یکی از مهمترین مأموریتهای سازمان تبلیغات اسلامی، تبیین و ترویج گفتمان اسلام ناب و انقلاب است. گفتمانی که امامین انقلاب مطرح کردهاند و در سخنرانیها و کتابهایشان به تبیین آن پرداختهاند. در بین تمام اقشار و بسترهای فرهنگی اثرگذار در جامعه، ظرفیت تبلیغی طلاب اصیل ترین و غنی ترین نقش گفتمان سازی را در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا می کند.
- هماندیشی برای گفتمانسازی تبلیغ در مناسبت تبلیغی رمضان و انتخابات ریاست جمهوری
- ترسیم نقش ظرفیتهای تبلیغی سنتی و نوین در عرصه گفتمانسازی
- تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای گفتمان انقلاب و گفتمانسازی تبلیغ
- شناسایی مبلغان مستعد و توانمند در عرصه گفتمانسازی
- ترسیم عملیات ماه مبارک رمضان بر اساس گفتمان سال
-
خلاصه مباحث مطروحه در دوره
مهم ترین عامل ثمربخشی تبلیغ گفتمان ساز به فرموده مقام معظم رهبری دام ظله العالی ایجاد وحدت گفتمانی در بین مبلغان اثرگذار است. به نحوی که همه مبلغان یک حرف مشترک را با زبان و سلیقه خود تبیین کنند.
بدین منظور لازم است ابتدا یک محور گفتمانی برای گفتمان سازی انتخاب شود که این امر به وسیله هیئت های اندیشه ورز و مراکز تخصصی همسو بر اساس نگاههای گفتمانی مقام معظم رهبری دام ظله العالی و پیمایش های انجام شده در جامعه تعیین گردید؛
” تقویت زنجیره تواصی در راستای ایجاد امید و اعتماد به توان مؤمنین”
اما برای اینکه محور گفتمانی انتخاب شده، محور وحدت گفتمانی تبلیغ گفتمان ساز در جامعه شود لازم است در مرحله بعدی به دغدغه اصلی مبلغان تبدیل گردد.
این طرح به منظور ایجاد بستر تعامل فکری_معرفتی و حلقه های آزاداندیشی برای جامعه نخبگان تبلیغ کشور برگزار شد. هدف از این نشست این بود که از این طریق بتوانیم بستری فراهم آوریم جهت شکل گیری یک مسئله مشترک گفتمانی در بین مبلغان اثرگذار جامعه.
اندیشمندان و اساتید
حجت الاسلام عالی – نقش تواصی در تحکیم پیوندهای اجتماعی
حجت الاسلام خسروپناه – نقش تواصی در امید و اعتماد عمومی
حجت الاسلام پناهیان – لوازم تحقق حکمرانی مردمی
حجت الاسلام فلاح شیروانی – طرح رهبری برای قیام مردم
حجت الاسلام مهدوی ارفع – تواصی برای نصرت ولی
حجت الاسلام راجی – دستاوردهای انقلاب و وظیفه انتخاباتی
حجت الاسلام طائب – برتری تمدن توحیدی بر تمدن مادی
حجت الاسلام خواجوی – جریانشناسی انقلاب اسلامی
اقدامات نشست هم اندیشی گفتمان انقلاب
1-فراخوان و ثبتنام در نشست
- فراخوان و ثبتنام از طریق شبکهها و نهادهای تبلیغی کشور
- نهضت بانوان
- شبکه مبلغان مجازی
- موسسه سیره شهدا
- بنیاد هدایت
- تشکل فراگیر گروه های تبلیغی
- موسسه تخصصی خطابه امیربیان
2- جذب و گزینش شرکتکنندگان
3- آماده سازی محیط نشست
-
ارائه محور برنامههای نشست
- نشست هماندیشی مشترک بین مبلغان و مبلغات با موضوع تبلیغ گفتمانساز
- کلاسهای آموزشی با اساتید حیطههای مختلف در موضوع چیستی، ملزومات و پیامدهای گفتمانسازی
- ارائه پیمایش اجتماعی
- تبادل نظر اساتید تبلیغ
- غرفه نمایشگاه کتاب با محور گفتمانسازی و سبک اندیشه مقام معظم رهبری
- تبادل نظر بین مبلغان و مسئولین سازمان تبلیغات و اداره امور اعزام مبلغ
- مصاحبه با اساتید و فعالان عرصه تبلیغ
- برنامههای فرهنگی از جمله جلسات روضه و میثاق با شهدا
3-تمهیدات رسانهای
گروه رسانه نشست که از چندین روز پیش از شروع نشست، در محل اردوگاه حاضر شده بود، علاوه بر طراحی و نصب المانهای فضاسازی، جهت ارتباط گیری با مدعوین و اطلاعرسانی موارد لازم به آنها، اقدام به راهاندازی یک شبکه پیامکی نمود.
در مدت زمان حضور مدعوین، علاوه بر اطلاعرسانی برنامههای لازم، بیاناتی از مقام معظم رهبری مدظلهالعالی پیرامون گفتمانسازی برای شرکت کنندگان پیامک شد.
یک گروه تصویربرداری جهت پوشش فعالیتهای نشست، در محل اردوگاه حضور یافت.
فعالیتهای این گروه به شرح زیر بود:
-
-
- ضبط مراسمهای افتتاحیه و اختتامیه
- ضبط کلاسهای آموزشی
- پوشش رسانهای
- فعالیتهای کادر اجرایی
- مصاحبه با شرکت کنندگان در دوره
- تاسیس یک استودیو با پردهسبز
- مصاحبه با اساتید ارائه دهنده در دوره
- مصاحبه با مبلغان برتر و صاحب نظر در زمینههای گونان
- عکاسی از برنامههای نشست
-