کد ملی ورود مبلغ
نام کاربری ورود کارشناس
اخبار تبلیغ
گزارش نشست هم‌اندیشی سرگروه‌های تبلیغی «مرد میدان»

بخش اول:

برنامه‌های اجرائی

اداره کل امور مبلغین در نخستین گام خود با همکاری نهادهای همسو، تلاش کرد تا مبلغین فعال در عرصۀ تبلیغ گروهی را رصد و شناسایی کند. برای این امر از ظرفیت تمام استان‌ها استفاده شد و کارشناسان استانی سازمان تبلیغات لیستی از گروه‌های تبلیغی در مناطق محروم جمع‌آوری کردند.

1. رصد و شناسایی گروه‌های جهادی فعال

پس از شناسایی با بررسی‌های میدانی این افراد پایش و گزینش شدند.

2. ایاب‌وذهاب

باتوجه‌به اینکه سرگروه‌های تبلیغی فعال از سراسر کشور در این نشست دعوت شده بودند، کمی کار فراهم‌کردن وسایل نقلیه سخت شد. برخی از سرگروه‌ها از تهران به راه‌آهن آمدند. تعداد 6 دستگاه اتوبوس هم از قم هماهنگ شد.

البته تعدادی از سرگروه‌های شهرستانی از شهرستان خودشان به قم برای زیارت مشرف شده بودند و از آنجا با اتوبوس‌ها به راه‌آهن تهران آمدند. با هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی که با شرکت رجاء صورت گرفت تعداد 103 خانوار با چند سالن اختصاصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از تهران به مشهد اعزام شدند. الباقی سرگروه‌های شهرستانی با قطار از شهر خودشان به مشهد اعزام شدند.

در مشهد نیز 10 دستگاه اتوبوس جهت انتقال زائرین به اسکان هماهنگ شد.

محل اسکانِ خانواده‌ها، زائرسرای رضوی بود. این زائرسرا از 12 بلوک دوطبقه تشکیل شده است. اتاق‌ها دارای آشپزخانه کوچک و 4 عدد تخت است. تعداد 150 اتاق برای سرگروه‌ها و اساتید محترم هماهنگ شد.

این زائرسرا در انتهای بلوار چمن کوچه 99 واقع شده است.

 

برنامه‌های بصیرتی

در طول سفر، سلسله جلسات و نشست‌هایی با حضور اساتید برجسته با هدف تقویت بینش بصیرتی سرگروه‌ها تشکیل شد که مختصراً در ذیل بیان می‌شود:

الف. ارائه پیمایش دیداری مردم (مرکز رصد بینا)  

حجت‌الاسلام تجریشی معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی در جلسه‌ای مجزا، حدود یک ساعت و نیم به بیان پیمایش دین‌داری مردم پرداختند که مورد استقبال سرگروه‌های تبلیغی قرار گرفت.

در این پیمایش که در محرم و صفر سال 1399 از جامعه آماری 2000 نفری صورت‌گرفته بود، مباحثی مانند نگاه مردم به دین و روحانیت، نگاه مردم به سیاست، وضعیت اعتقادی مردم، وضعیت محبوبیت شهید حاج قاسم سلیمانی و … بیان شد.

این پیمایش توسط مرکز رصد بینا تهیه و تولید شده است.

ایشان برای تبیین طرح راهبردی رهبری به چند سؤال اساسی پاسخ دادند. اول اینکه حضرت آقا چه می‌خواهند؟ جوهره و مبنای این خواسته‌ها چیست؟

 در نهایت بحث به این نتیجه رسید که محوریت در مطالبات حضرت آقا “قیام جوانان” است.

ایشان روش‌های پیگیری این خواسته را نیز بررسی کرده و با طلاب به بحث و گفتگو نشستند.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع در شب جمعه با ذکر توسل و روضه بحث را آغاز کردند و به بیان ابعاد مختلف طرح مواسات و همدلی پرداختند. ایشان فرمودند: «مواسات و همدلی فقط اهدای بسته‌های معیشتی نیست. مواساتی که در روایات بیان شده اعم از این‌هاست. غنی کردن فقرا از مواسات است. آزادکردن زندانیان یکی دیگر از مصادیق مواسات است و …»  

در روز 19 دی‌ماه سرگروه‌های تبلیغی با معاونین فرهنگی تبلیغی گوش جان به بیانات حکیم فرزانۀ انقلاب سپردند.

برنامه‌های تعاملی

یکی از مهم‌ترین اهداف نشست هم‌اندیشی، ارتباط و تعامل نهادهای تبلیغی کشور با سرگروه‌های تبلیغی بود. در این راستا برنامه ذیل برگزار شد:

الف. افتتاحیه نشست هم‌اندیشی “مرد میدان”

اولین جلسۀ نشست با عنوان افتتاحیه و با هدف توجیه برنامه‌ها و اهدافِ نشست برگزار شد. در این جلسه نمایندگان چهار نهاد فرهنگی – تبلیغی به ایراد سخن پرداختند.

_حجت‌الاسلام شعبان زاده دبیر تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی؛

 – حجت‌الاسلام کلاته به نمایندگی از معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه؛

_ حجت‌الاسلام شریعتمداری به نمایندگی از دفتر تبلیغات اسلامی؛

_ حجت‌الاسلام جنتی به نمایندگی از سازمان تبلیغات اسلامی.

حجت‌الاسلام جنتی وجه تسمیۀ نشست را این‌گونه توضیح دادند: «یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت حاج قاسم سلیمانی “مرد میدان” بودنِ او بود. امروز نیاز به مبلغانی داریم که مرد میدان باشند.» در ادامه ایشان به تشریح برنامه‌ها و اهداف نشست پرداختند.

در این دیدار که به مدت 3 ساعت به طول انجامید، حجت‌الاسلام قمی به‌عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از سرگروه‌های گروه‌های تبلیغی درخواست کردند، نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود را در حد امکان شفاهی و در صورت کمبود زمان به‌صورت کتبی به ایشان برسانند.

حدود 35 نفر از مبلغین به‌صورت داوطلبانه دغدغه‌های مدنظرشان را با رئیس سازمان تبلیغات در میان گذاشتند.

ایشان بعد از جلسه، نماز را برای خواهران اقامه کرده و از زحمات و پشتیبانی آنها از همسرانشان قدردانی کردند.

در این بخش از برنامه، مسئولین فرهنگیِ نهادهایی که متولی امر تبلیغ هستند در کنار طلاب نشستند و به بحث و گفتگو پرداختند. حدود 50 نفر از طلاب دردها و مشکلات میدانی تبلیغ را بیان کردند و مسئولین محترم استقبال کرده و گوش دل به کلام مبلغان محترم سپردند.

_ حجت‌الاسلام‌والمسلمین روستا آزاد معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی؛

_ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملانوری معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه

_ حجت‌الاسلام‌والمسلمین عزت‌زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی

_ حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی نماینده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی

یکی از اهداف این نشست ثبت و ضبط خاطرات و تجربه‌های تبلیغیِ افراد موفق در عرصۀ کرونا بود. در همین راستا فرم‌های ثبت تجربه و دریافت کامل مشخصات توزیع شد و  تعدادی از مبلغین که خاطره یا تجربۀ تبلیغیِ خوبی ثبت کرده بودند انتخاب شدند و در مقابل دوربین “تجربه‌گو” قرار گرفتند.

در مرحلهٔ اول تیزری از این مصاحبه‌ها آماده شد و در مرحلۀ بعد این خاطره‌ها و تجربه‌ها در بخش “تجربه‌گو” سایت و کانال “شمع” قرار می‌گیرد.

تمامی سرگروه‌های گروه‌های تبلیغی، عضوِ کانالی در پیام‌رسانِ ایرانی ایتا شدند تا از برنامه‌های جمعی و شبکه‌ای نشست اطلاع پیدا کنند.

اما یکی دیگر از وظایف مهم این گروه اشتراک ظرفیت‌ها بود. سرگروه‌ها می‌توانستند ظرفیت‌های گروه تبلیغی خودشان را در این بستر ارتباطی با گروه‌های دیگر به اشتراک بگذارند. این محتواها به‌زودی در صفحه‌ای از سایت شمع با عنوان “شمع جمع” بارگذاری خواهد شد.

و: مراسم اختتامیه به همراه اهداء لوح تقدیر و هدایای نقدی به سرگروه‌های محترم؛

در انتهای برنامه از تمامی سرگروه‌های فعال تقدیر و به‌رسم یادبود لوح تقدیری اهدا شد. لازم به ذکر است که آیت‌الله مروی تولید محترم آستان قدس رضوی هم هدیه‌ای نقدی برای طلاب جهادگر در نظر گرفتند.

برنامه‌های فرهنگی

الف: سرویس‌های ایاب‌وذهاب جهت زیارت بارگاه ملکوتی علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام؛

هر روز دو بار وسیلهٔ ایاب‌وذهاب برای تشرف به حرم علی بن موسی‌الرضاعلیه‌السلام برای زائران محترم فراهم بود. در روز آخر نیز فرصتی برای زیارت و رفتن به بازار برای طلاب خانواده‌ها در نظر گرفته شد.

شب‌ها برای خانواده‌ها برنامه‌های فرهنگی تربیتی به‌صورت اختیاری برگزار شد. از جمله این برنامه‌ها اکران فیلم سینمایی بود. شب اول فیلم سینمایی”دیدن این فیلم جرم است” و در شب دوم فیلم سینمایی “روزهای زندگی” در محل نمازخانه اکران شد.

ج: راه‌اندازی مهدکودک دختران و پسران؛

در طول سفر هر روز از صبح تا غروب یک طلبۀ برادر برای فرزندان پسر و دو طلبۀ خواهر برای فرزندان دختر در محیطی اختصاصی برنامه‌های فرهنگی تربیتی شاد و جذاب اجرا می‌کردند.

یکی از ویژه‌برنامه‌های اختصاصی برای مادران و کودکان سلسله برنامه‌های “عمو قاسم” بود. در این برنامه چند بخش در نظر گرفته شد.

  • مسابقه کتاب‌خوانی کتاب “عمو قاسم” با محوریت خاطرات حاج قاسم سلیمانی.
  • مسابقه رنگ‌آمیزی کتاب “سین مثل سلیمانی” برای کودکان.
  • مسابقه جذاب طرح سؤال ویژه مادران توسط حجت‌الاسلام بهره‌مند.
  • اجرای برنامۀ شاد و جذاب 2 ساعته توسط حجت‌الاسلام بهره‌مند برای فرزندان و مادران.
  • برنامۀ اهدای جوایز فرهنگی برای کودکانی که در مسابقات برنده شده بودند.

ه: برگزاری روضه شب جمعه برای خواهران و برادران؛

در راستای همدلی معنوی دوستان، تمامی جلسات با تلاوت قرآن و ذکر توسل جمعی صورت گرفت. همچنین شب جمعه ذکر توسل و روضه، ویژه خواهران به‌صورت مجزا با مرثیه‌سرایی حجت‌الاسلام سبز علی صورت گرفت.

بخش پنجم:

نظرسنجی

در پایان سفر از همه شرکت‌کنندگان نظرسنجی صورت گرفت. نتایج این نظرسنجی به‌اختصار ارائه می‌شود. در این نظرسنجی 107 نفر از مبلغین گروه‌های جهادی شرکت کردند.

تصویری یادگاری از کادر اجرائی نشست هم‌اندیشی «مرد میدان» مشهد مقدس – دی‌ماه 1399

1400/05/26